Bland annat erbjöd sig Ryssland att skicka två av sina mest kraftfulla brandbekämpningsflygplan, Ilyushin Il-76, till Sverige för att bistå i släckningsarbetet. Ett erbjudande som uppmärksammats av bland annat Aftonbladet, SvD och SVT.
Ett enda ryskt Ilyushin Il-76 kan släppa mer än dubbelt så mycket vatten som de fyra franska och italienska brandbekämpningsflygplanen kan släppa över branden - tillsammans; 49 kubikmeter vatten, vilket kan jämföras med de sex kubikmeter som de franska och italienska flygplanen maximalt kan ta med sig.
Flygplanet har dessutom möjlighet att släppa en särskild typ av brandsläckningsbomber som exploderar när de landar och därmed sprider ett särskilt brandbekämpningsmedel över en stor yta. Ryssland är det land i världen som har den allra största skogsarealen och har därför ett stort antal brandbekämpningsflygplan. Inte mindre än 25 stycken Ilyushin Il-76 har byggts för detta ändamål. Flygplanet anses vara ett av världens bästa och är så bra att till och med USA valt att köpa in och använda det för att släcka skogsbränder.
När det ryska erbjudandet om hjälp kom i tisdags tog den svenska staten över ansvaret för släckningsarbetet. Klockan 11:21 meddelade länsstyrelsen i Västmanland att landshövding Ingemar Skogö "just fattat beslutet". Länsstyrelsen i Västmanland fungerar som den svenska statens, och i förlängningen den svenska regeringens, representant i Västmanlands län. Ryssland fick därefter avslag på sin förfrågan om att hjälpa Sverige med att släcka den okontrollerade skogsbranden - två gånger om.
Den svenska allmänhetens kritik mot regeringens beslut att tacka nej till rysk hjälp har inte låtit vänta på sig. På både bloggar, debattforum, sociala medier och kommentarsfält har svenskar uttryckt både förvåning och bestörtning över att Sverige inte tog emot hjälp från det land i världen som har allra mest vana av att släcka bränder i tempererade skogar av svensk typ. Bakgrunden till att Sverige tackade nej till den ryska hjälpen misstänks av många vara politisk.
Räddningsledaren Lars-Göran Uddholm hävdar däremot att anledningen till att man tackade nej var att man inte hade plats för fler flygplan.
– I det läget som vi har nu har vi så mycket flyg i luften att vi inte kan ha fler. I så fall måste vi avveckla annat flyg, sade han till SvD.
Lars-Göran Uddholm har tidigare gjort sig känd för att vara Räddningsverkets insatschef i samband med tsunamikatastrofen i Thailand 2004. Den insatsen har senare kritiserats väldigt hårt för att ha präglats av bristande kompetens.