? Svenskheten blir aldrig mer än en föreställning om en gemenskap. Det intressanta är att försöka förstå hur en sådan idé skapas och används i olika sammanhang. Fantasierna kan vara hur grundlösa som helst men de blir ändå dominerande för hur vi organiserar våra liv, säger den postkoloniala idéhistorikern Michael Azar till SvD.
Synd om invandrare
Den 41-åriga skattefinansierade invandrarakademikern hävdar istället att "fantasin" om svenskhet bygger på att svenskar, som egentligen inte existerar, bygger upp rasistiska motbilder av invandrare och kräver att andra ska anpassa sig till svenska värderingar, som alltså egentligen inte heller existerar.
Den andra personen som får komma till tals i SvD-journalisten Karin Elfvings artikel är Catrin Lundström, docent i sociologi och forskare inom kritiska vithetsstudier, en akademisk inriktning som behandlar vithet och gemenskap mellan vita som en rasistisk och förtryckande social konstruktion.
Lundström, som bland annat har skrivit om hur rasistiska svenskar är mot latinamerikanska invandrarkvinnor, beklagar att svenskar gjort så små "framsteg" att de fortfarande envisas med att identifiera sig mer med vita amerikaner än med afrikaner.
? Så länge skillnaden mellan ett svenskt och ett somaliskt pass är så otroligt viktig för möjligheterna på den globala arenan kommer också nationstillhörigheten att spela roll för hur människor betraktas, säger Lundström till SvD.
Catrin Lundström arbetar just nu med ett forskningsprojekt där hon undersöker svenska kvinnor som flyttar utomlands, eller, som hon själv beskriver det, "analyserar rasifierade genuskonstruktioner av migrerande kroppar".