Den nya modellen C-8 är ett samarbete mellan Candela och elbilsmärket Polestar och gör upp till 27 knop.
Räckvidden är två till tre gånger längre än vad konventionella elbåtar kan uppnå vid hög hastighet och kan jämföras med den hos traditionella bensinmotorer.
– Detta samarbete betyder att C-8 kan resa till destinationer som tidigare bara varit nåbara med bensinmotorer. C-8:an är ett stort genombrott för elmobilisering till sjöss, säger Gustav Hasselskog, VD och grundare av båtbyggaren Candela, i ett pressmeddelande.
Hemligheten bakom den långa räckvidden ligger i Candelas hydrofoil-teknik. Båten rör sig över vågorna på datorstyrda bärplan som reducerar vattenmotståndet mycket och sparar in 80 procent av energin som annars försvinner i kontakt med vattnet.
Motorn klarar 100 hästkrafter vid start men förbrukar endast 30 hästkrafter när bärplanen används.
Genom samarbetet med Polestar kan Candela C-8 även laddas med DC-matning, vilket öppnar upp för nya rutter enligt tillverkaren
– Med tillgång till DC-snabbladdare, som nu börjar dyka upp på flera platser över hela världen, kan du täcka helt nya rutter med Candela C-8. Du kan åka från Sverige till Finland på en dag, eller längs hela den franska rivieran på några timmar. Detta för några hundra euro eller dollar i elkostnad, säger Gustav Hasselskog.
Candela C-8 börjar levereras först under 2024 men finns tillgänglig idag för provkörningar i San Francisco och Stockholm. I den billigaste konfigurationen kostar båten 330.000 euro, eller ca 3,7 miljoner kronor.
Specifikationer – Candela C-8, Polestar Powered
Längd: 8,5 meter.
Bredd: 2,5 meter.
Deplacement: 1700 kg.
Lastkapacitet: 8 passagerare.
Driftkälla: 69 kWh-batteri (Polestar 2 singelmotor)
Maxfart: 27 knop (45 km/h)
Räckvidd: 9 mil (50 sjömil) vid 22 knop.
Laddning: Polestar DC-laddning samt 11 kW 3-fas AC-laddning.