Enligt Svensk handel var huvudorsaken till förra årets uteblivna rekord den varselvåg som pågick under slutet av 2012. Men i år visar en prognos från analysföretaget HUI Research att julhandeln återigen väntas slå rekord. Totalt väntas vi handla för 66 miljarder kronor och kläd- och dagligvaruhandeln spås bli de branscher som går bäst.
Inom detaljhandeln är det e-handeln som kommer att öka mest, enligt HUI:s prognos. Totalt räknar man med att var fjärde julklapp kommer att köpas på nätet, där den starka kronan har ökat intresset för utländska e-handlare. Stora prisjämförelsesajter som Pricerunner och Prisjakt listar sedan några år även e-butiker som är verksamma i andra EU-länder.
Vid sidan om de traditionella prisjämförelsesajterna har särskilda rabattsajter, som rear ut en vara eller tjänst till sina medlemmar, nått ett ökat intresse bland svenska e-handlare och konsumenter. Konceptet kommer från USA och på en av de största, Rabattkalas med drygt 100 000 medlemmar, vill branschjättar som Ellos, Adlibris och CDON locka med riktade prissänkningar under resten av december.
Sedan 1988 har Årets Julklapp korats varje år i november då HUI Research också presenterar julhandelsprognosen. Årets Julklapp 2013 är råsaftcentrifugen, som sägs spegla svenskarnas ökade hälsomedvetenhet och den starka gör-det-själv-trenden inom mat och dryck.