I ett "tal till nationen" efter Kalla faktas trollfabriksgranskning gick Jimmie Åkesson till rasande attack mot media.

SD:s analys av valfiaskot: Vi var för hårda mot media

Publicerad 3 mars 2025 kl 13.18

Inrikes. Sverigedemokraternas katastrofala valresultat i EU-valet förra året berodde inte på att partiet misslyckats med att förändra invandringspolitiken, tror SD själva. Istället ska väljarna ha svikit partiet i protest mot att man gick så hårt åt TV4 efter avslöjandet om partiets "trollfabrik", enligt partiets egen valanalys.

Dela artikeln

Att döma av opinionsundersökningarna valde en mycket stor del av SD:s väljare att stanna hemma under Europaparlamentet i somras.

Valresultatet för partiet landade på 13,17 procent – trots att man låg på runt 20 procent i mätningarna före valet.

En sådan diskrepans mellan opinionsmätningar och faktiskt valresultat har inte setts för SD i tidigare EU-val.

Valfiaskot har tolkats som att SD-väljarna känt att det går för långsamt med att få ner invandringen och komma igång med det så kallade paradigmskiftet.

Men SD själva har en annan bild av vad som skett – och anser att man snarare var alldeles för konfrontativ i sitt bemötande av TV4 "Kalla faktas" avslöjande inför valet om SD:s "trollfabrik". Det framgår av partiets eftervalsanalys, som SVT Nyheter tagit del av.

En av de viktigaste slutsatserna i analysen är att attackerna mot medier, i synnerhet mot TV4 efter deras granskning, inte fick önskad effekt.

Partiets svar på TV4:s drag blev mycket konfrontativt, och i ett "tal till nationen" på SD:s Youtubekanal gick en rasande Jimmie Åkesson till attack mot "det samlade vänsterliberala etablissemanget" och kallade granskningen för en "inhemsk påverkansoperation".

Men nu anser partiet att strategin var felaktig. I analysen konstateras det att "tillgängliga data visar att försöken att öka konfliktnivån gentemot TV4 inte gav någon som helst effekt". Tvärtom bedöms konfrontationen ha skadat förtroendet för partiets företrädare, skriver SVT.

Det framhålls att det är "uppenbart att partiet i kampanjen gjorde en felaktig bedömning vad gäller möjligheten att motivera människor att rösta genom att attackera media".

En annan viktig faktor bakom bakslaget är enligt valanalysen att SD inte lyckades engagera fler än partiets mest lojala väljare. I analysen framhålls vikten av att arbeta mer aktivt för att fysiskt mobilisera väljarna inför framtida val, bland annat genom ökad dörrknackning. Partiet konstaterar även att en röst på SD inte längre ses som en protest mot den sittande regeringen, vilket tros ha kunnat bidra till det svaga resultatet.


Nyheter från förstasidan

Svenska storföretag kräver ökad invandring

Svenskt Näringslivs plan för Tidöregeringen. Presenterar "Arbetslinjen 2.0" – som innebär permanent massinvandring från tredje världen.0 

Ekonominyheter

Swedbanks senaste miljonrullning till Göran Persson

Bankens drag.. Nu ska politikern ha 4,5 miljoner kronor om året för att vara "ordförande".0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.