Att det inte går att kontakta Comviq vare sig via e-postmeddelande eller via bolagets så kallade kontaktformulär utgör en del av de över 200 anmälningar gällande kundtjänst, avtalsvillkor och vilseledande marknadsföring som lett fram till Konsumentverkets granskning.
Bolaget har ett kontaktformulär på webben, men där kan man bara utföra tre ärenden. I resterande fall hänvisas man till evighetslånga telefonköer eller till att köa till att få chatta med bolagets personal.
Efter granskningen kunde Konsumentverket fastställa en rad brister hos företagen.
Konsumentverket kritiserar bolaget för att kunder inte kan säga upp sina tjänster, ångra sina köp eller felanmäla sina tjänster.
Enligt Konsumentverket är det en brist att Comviq/Tele2 inte går att kontakta via e-post, och att kunder istället hänvisas till telefonkö.
De får till den 13 augusti på sig att redogöra för bristerna och rätta till dem.
”Vi jobbar kontinuerligt med att korta våra väntetider och även att utöka sätten som våra kunder kan komma i kontakt med vår kundtjänst" skriver Fredrik Hallstan, kommunikatör på Tele2 i ett mejl till Aftonbladet.
Han uppmanar den som vill kontakta företaget och inte vill stå i telefonkö att använda bolagets "appar och hemsidor" istället.
På hemsidan och i appen saknas dock kontaktformulär, förutom i tre specifika ärenden.