Enligt en undersökning från opinionsinstitutet Verian, som genomförts på uppdrag av SVT, har 29 procent av svenskarna aktivt valt bort amerikanska produkter under den senaste månaden.
Dessutom säger sig 40 procent "fundera på" att göra det framöver.
Uppmaningar att avstå från att köpa amerikanska bilmärken, strömningstjänster och livsmedel sprids i sociala medier. En Facebook-grupp som förespråkar bojkott har på kort tid samlat över 65.000 medlemmar, och initiativen marknadsförs flitigt av SVT och andra medier.
Enligt undersökningen är det framför allt vänsterorienterade väljare som säger sig vilja bojkotta USA. Bland Vänsterpartiets sympatisörer uppger hela 40 procent att de valt bort amerikanska varor nyligen, medan siffran bland Socialdemokraternas väljare är 36 procent. Minst benägna att delta i bojkotten är Sverigedemokraternas väljare – "endast" 23 procent av dem uppger sig göra det nu.
Undersökningen gjordes av Verian på uppdrag av SVT mellan 7 och 10 mars 2025, och omfattade drygt 1.000 slumpmässigt utvalda personer.