I måndags påbörjades ett experiment vid tunnelbanestationen Näckrosen, där de traditionella biljettspärrarna nu har öppnats.
Försöket, som ska pågå i ett år, kommer att utvärdera hur ett "spärrfritt" system påverkar resenärernas upplevelse, biljettintäkter och tryggheten i kollektivtrafiken.
– Det här är ett försök att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig och trevlig. Vi är inspirerade av bland annat Berlin och Oslo, deras tunnelbanesystem är helt spärrfria och rankas ofta högt. Jag tror att Stockholm kan lära mycket från det, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP) i ett pressmeddelande.
Trots att spärrarna tas bort kommer det fortfarande att krävas giltig biljett för att resa. Istället ska resenärer använda så kallade betalstolpar, där biljetten blippas innan man går ner till plattformen. SL planerar också att genomföra extra biljettkontroller på och i närheten av Näckrosen under hela försöksperioden.
Det senaste försöket med spärrfria linjer gjordes 2004 vid Slussen och möttes av positiv respons från resenärerna men resulterade i ökade förluster i biljettintäkter. Sedan dess har biljettsystemet moderniserats och SL hoppas nu att fler resenärer kommer att betala för sig. Mittenkoalitionen i region Stockholm vill med detta test ta reda på om spärrfritt är en lösning för framtiden.
– Vi vet att många resenärer ogillar spärrarna. I rusningstrafik kan de orsaka trängsel och vissa resenärer är oroliga för att bli klämda. Särskilt om man reser med barnvagn, rullstol eller större väskor kan spärrarna bli ett stressmoment. Att öppna spärrarna blir ett sätt att bokstavligen riva hinder för att resa med kollektivtrafiken, säger Anton Fendert.
Under det årslånga projektet kommer utvärderingar att göras för att analysera effekterna på biljettfusk, trygghet och resenärernas flöden. Resultatet kommer avgöra om försöket kan bli permanent i framtidens Stockholmstrafik.