Det var 2023 som den judiska organisationen ADL organiserade en annonsbojkott mot X i protest mot dess nye ägare Elon Musk, som utlovat yttrandefrihet.
Många storföretag valde att hörsamma uppmaningen och sluta att annonsera på plattformen. Under 2024 har dock flera av storföretagen kommit tillbaka som annonsörer, men de betalar numera bara en bråkdel så mycket pengar till X som de gjorde innan de försvann. X satsar numera istället på större kontrakt med mindre varumärken.
Elon Musk tvingades personligen bidra till att reparera de skadade relationerna och fick besöka både Auschwitz och Israel. Vid Cannes Lions-festivalen tidigare i år anlade han också en mer försonlig ton i samtal med varumärken som lämnat plattformen, skriver Adweek.
Samtidigt kan den politiska dimensionen spela en roll. I och med Musk och Donald Trumps nära relation spekulerar analytiker om att vissa företag kan se en viss annonsering på X som en taktisk investering.
Flera internationella medier och vänsterprofiler har den senaste veckan lämnat X i protest mot yttrandefriheten på plattformen och att Donald Trump vann presidentvalet i USA.