Digital Services Act (DSA) tvingar IT-jättarna att aktivt övervaka digitalt innehåll och censurera "desinformation" och "hatiska yttranden", annars hotas de av betydande böter.
Målet är att ge politiker och regleringsorgan mer makt över plattformar med minst 45 miljoner månatliga användare, som måste följa striktare regler, inklusive revisioner och åtgärder mot "desinformation".
Företag som Amazon och Zalando ifrågasätter reglerna, rapporterar AFP. Användare kommer inte genast märka DSA:s effekter, men plattformar anpassar sig gradvis, enligt IT-jättarna..
Överträdelser kan leda till böter på upp till 6 procent av bolagets globala intäkter. En annan kommande lag, Digital Markets Act (DMA), riktar sig mot tech-jättar med strängare konkurrensregler och potentiella böter på upp till 10 procent av den årliga globala omsättningen.
DSA och DMA är tillsammans med penningtvättsdirektivet och GDPR en del av EU:s bredare satsning på att ändra villkoren för företagande i unionen i en mer regelstyrd och administrationsintensiv riktning. Efter dessa regleringar väntas även en kommande AI-reglering, enligt AFP.