Patent- och marknadsdomstolen tycker, precis som Konsumentombudsmannen, att företagets reklam missvisande ger intrycket att produkten inte ger upphov till något "klimatavtryck" alls.
Eller att konsumenten får intrycket att företaget kompenserat den "klimatpåverkan" som produkten orsakar fullt ut, trots att det inte har bevisats vara sant.
Domstolen anser inte att konsumenterna förstår att företagets löfte om netto noll bygger på "klimatkompenserande aktiviteter" som först om 100 år skulle kunna kompensera för det "klimatavtryck" som mjölkproduktionen ger upphov till.
Domen är förknippad med ett vite på 1 miljon kronor. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget i framtiden bryter mot förbudet. Företaget har redan frivilligt upphört med netto noll-reklamen.
Arlas "Netto noll klimatavtryck" utsågs till Årets matbluff 2021 av konsumentföreningen Äkta vara.