Under en hel dag utsätts en grupp svenska skolpojkar för hänsynslös psykologisk terror av ett afrikanskt invandrargäng. Det är premissen för filmen Play, som regisserades av Ruben Östlund och bygger på verkliga händelser.
Idag stod det klart att filmen kammat hem Nordiska rådets filmpris 2012, i konkurrens med nominerade bidrag från de övriga nordiska länderna, rapporterar bland annat SvD.
Ruben Östlunds Play klev rakt ner i verkligheten, rörde om, provocerade och skapade en debatt som sträckte sig långt utanför filmvärldens råmärken", lyder en del av motiveringen.
När Play gick upp på biograferna i slutet av förra året fick Östlund hård kritik av ett flertal skribenter på Sveriges starkt vänsterpräglade kultursidor. Anledningen var att Ruben Östlund inte bara valt att oförblommerat skildra invandrarbrottslighet. Han underlät dessutom att, som annars brukligt är, skylla sociala problem bland invandrare på "socioekonomiska faktorer" och majoritetssamhällets rasism.
Istället valde Östlund att helt enkelt avstå från moraliska pekpinnar och låta tittaren själv reflektera över innehållet ett förhållningssätt som är mycket ovanligt bland moderna svenska filmskapare och som därmed verkade djupt provocerande på flera kulturskribenter.
Aftonbladet Kulturs Åsa Linderborg gjorde klart att Play var "ansvarslös", eftersom filmen inte klart och tydligt visade att det var samhällets och svenskarnas fel att invandrarna betedde sig som de gjorde. Linderborg oroade sig också för att filmen skulle få spridning bland människor "utanför Stockholms innerstad" som inte skulle kunna förstå att filmen var en "provokation".
Den på svenska kultursidor starkt hyllade invandrarförfattaren Jonas Hassen Khemiri rörde upp känslor med en artikel i DN Kultur med den laddade rubriken "47 anledningar till att jag grät när jag såg Ruben Östlunds film Play". Artikeln, som anklagade filmen för att vara "rasistisk" och rent av "fascistisk", fick stort gensvar bland kulturskribenter och på twitter.
"Jag grät för att jag är så trött på att icke-vita män porträtteras som kriminella, våldsamma, böghatande manipulatörer", skrev Khemiri, som tidigare har uppgett för författarkollegor att det litterära engagemanget för honom handlar om "affärer" och om att "blåsa svennar".
Ruben Östlund har emellertid hela tiden stått på sig mot kulturskribenternas kritik.
"Till de anonyma på bloggsidor som kallar Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg för 'kommunisthora', och till Åsa själv som blir arg på 'Play' när hon konfronteras med sin egen fördomsfulla blick vill jag ge ett tips om en funktion på Iphone 4-telefonen. När telefonen är i kameraläget så finns det en knapp som skiftar från den främre kameran till kameran som filmar bakåt mot dig själv. Testa att trycka på den", skrev Östlund i ett gensvar i DN förra vintern.
Trailer: