Årets julklapp uppges vara en analys av rådande samhällstrender och en spegling av svenskarnas aktuella och/eller framtida konsumentbeteenden, enligt HUI.
Därför fick Årets julklapp 2018 bli "det återvunna plagget", plagg helt eller delvis tillverkade av återvunna material eller second hand.
HUI Research motiverar bland annat beslutet med svenskarnas påstådda "ångest" över klimatet, och skriver att den torra sommaren 2018 fick "fyra av tio svenskar att bli mer oroliga för klimatförändringarna, nästan hälften av befolkningen känner något slags oro eller ångest kopplad till dessa och en vecka innan valet var miljö och klimat den enskilt viktigaste frågan för väljarna".
Det återvunna plagget anses representera den tid vi lever i. Dessutom ses det som en nyhet och svarar också för ett högt försäljningsvärde, de två andra kriterierna för att bli Årets julklapp.
− Årets julklapp illustrerar hur hållbarhet går från att vara en trend som några konsumenter och företag plockat upp till att bli mer och mer av en hygienfaktor, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.
− Att kunna erbjuda en hållbar kollektion är snart ett måste för alla modehandlare. Klimatoro och ny tillverkningsteknologi gör det återvunna plagget till en klockren tidsmarkör. Bra design i kombination med hållbarhet skapar efterfrågan.