När rapporten publicerades tidigare i veckan skrev MSB i ett pressmeddelande att det handlade om en "studie om informationspåverkan av det svenska valet".
Den är skriven av den neokonservativa amerikanska profilen Anne Applebaum och tre kollegor till henne från Institute for Strategic Dialogue (ISD) – som samarbetar med George Soros stiftelse Open Society – och London School of Economics (LSE) Arena.
Men rapporten, som kostar de svenska skattebetalarna två miljoner kronor, lyckas inte belägga att det skett några ryska eller andra utländska påverkanskampanjer under valrörelsen. Istället fokuserar den på hur man ska bekämpa invandringskritiska användare på sociala medier och svenska alternativa medier som Fria Tider, Samhällsnytt och Nyheter Idag.
Applebaum och de tre andra utländska rapportförfattarna slår också fast att konton på sociala medier knutna till det svenska partiet Alternativ för Sverige är en del av en kampanj för att "smutskasta Sverige" och förstöra landets rykte utomlands.
Läs också: MSB: Inte vi som bett Youtube censurera
För att bekämpa alternativmedier som sprider "desinformation" bör mediebolagen i Sverige, enligt rapporten, samarbeta med reklambranschen för att stoppa sajternas möjligheter till att finansiera sig med hjälp av annonser, rapporterar Nyheter Idag.
Dessutom föreslår rapportförfattarna att man ska starta en "ny generation av grupper i civilsamhället" som aggressivt ska arbeta med att "störa ut" information från regeringskritiska svenska aktörer och komma med motpropaganda.
Fria Tider har tagit del av mejlkorrespondensen mellan MSB och ISD. Där framgår det att Mikael Tofvesson på MSB kontaktade Anne Applebaum i april, varpå en hemlig person på MSB åkte till London för att träffa rapportförfattarna.
Tofvesson poängterar i sina mejl till Applebaum och de andra att det är viktigt att rapporten utformas på ett sådant sätt att resultatet kan "klassificeras som forskning".
Kostnaden för för rapporten, som är på 48 sidor inklusive fotnoter och full av floskulösa formuleringar, är enligt avtalet 173.000 brittiska pund, vilket motsvarar drygt två miljoner svenska skattekronor. Anna Lindbäck på MSB:s presstjänst uppger dock att någon slutfaktura inte har skickats än.
Till Nyheter Idag säger Mikael Tofvesson att resultatet av studien inte blev det som myndigheten hade väntat utan "tog en annan riktning". Det som skrivs om alternativa medier får enligt honom stå för rapportförfattarna.
– Det vi tycker är intressant i rapporten är när andra organisationer börjar använda Sverige på ett sådant sätt att det kan få negativa konsekvenser. Det blev ett annat resultat än det vi väntat oss, de hittade det här istället, säger Tofvesson till Nyheter Idag.
Sverigebilden är under angrepp och det kan skada t.ex. Sveriges samarbete med andra länder, internationell investeringsvilja samt turistnäringen. https://t.co/jy3lrczgql
— Mikael Tofvesson (@TofvessonMikael) October 31, 2018