Det är Konsumtionsrapporten 2017 som ännu inte släppts men som SVT fått läsa redan nu som visar att konsumtionen i Sverige slår rekord och ökar med 2 procent från år 2015 till 2016.
Ser man ännu längre tillbaka, mellan 2006 och 2016, ökade konsumtionen med hela 23 procent.
Dessutom tillbringar svenskarna alltmer tid i köpcentrum. 2012 vistades folk i köpcentrum i minst en timme i genomsnitt 11 gånger per år. Men i fjol var den siffran uppe i inte mindre än 17 besök.
– Vi söker en verklighetsflykt, och det har gjorts satsningar på stora köpcentrum med många aktiviteter, säger John Magnus Roos, forskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och redaktör för Konsumtionsrapporten, till SVT.
De områden där konsumtionen ökar mest är kommunikation (5,1 procent), restauranger och hotell (4,9 procent), transporter (4 procent) samt möbler och heminredning (3,7 procent).
Svenskarnas konsumtion utomlands har också ökat dramatiskt, med hela 69 procent de senaste tio åren. Där dominerar turism, sedan bokningar på hotell samt digitala tjänster så som streaming.
Folk köper också mycket mer KRAV-märkta varor, från 27 gånger år 2010 till 45 gånger år 2015. Även second hand har blivit allt mer populärt bland svenska konsumenter.
Enligt Konsumtionsrapporten är det rea-varor svenskarna vill ha. 2012 köpte konsumenter på rabatterbjudanden 15 gånger per år. Fyra år senare, 2016, hade den siffran ökat till hela 37 gånger per år.
Tidigare i veckan visade en annan rapport från PostNord att svenskarna köpte Black Friday-varor för 5,3 miljarder kronor, vilket är 46 procent mer än förra året.