PewDiePie

Disney avbryter samarbete med PewDiePie

Publicerad 14 februari 2017 kl 07.09

Inrikes. Disney kommer inte längre att sponsra den svenska videobloggaren PewDiePie, som driver världens mest populära Youtube-kanal. Bakgrunden är en skämtvideo där svensken har betalat två män i tredje världen för att hålla upp en skylt med grova antisemitiska budskap.

Dela artikeln

Disney avbryter allt samarbete med den svenska Youtube-stjärnan Felix Kjellberg, alias PewDiePie. Anledningen är att Kjellberg i en video från 11 januari har betalat två personer för att hålla en skylt där det står ”död åt alla judar”, skriver SVT.

Den svenska Youtube-kanalen sponsras av Maker Studios, som ägs av Disney. Men det samarbetet avbryts nu efter en artikel i Wall Street Journal där man ifrågasätter Kjellbergs skämt.

Kjellberg själv säger att det var ett skämt som gick för långt och att hans kanal används som underhållning och inte är ”en plats för seriösa politiska kommentarer”. Wall Street Journal hävdar emellertid att den aktuella videon bara är en i raden som har använt sig av antisemitiska skämt eller nazistiskt bildspråk.

PewDiePie är världens populäraste Youtube-kanal och har 53 miljoner följare.


Nyheter från förstasidan

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Pratar om fred – men hur blir det? Utrikespolitiskt är Le Pens parti ett oprövat kort.0 

Vetenskap

Födda under pandemin drabbas mer sällan av astma. Skyddades mot luftvägsinfektioner i tidiga år.0 

Forskarlarmet: AI:n kan redan klona sig själv. Vi kan redan ha passerat ödesmättade "röda linjen".0 Plus

Kultur

Svenskar litar allt mer på varandra. "Tilliten mellan människor i Sverige är anmärkningsvärt stabil över tid."0 

"Barntorped" bland årets nyord. Drakdrönare, ankkurva och många andra dystra nya begrepp.0