Idag drar julhandeln igång på allvar i USA och måndagen, som inofficiellt kallas "Cyber Monday" i USA, anses vara årets jäktigaste dag för detaljhandeln på internet. Tiotals miljoner amerikaner surfar in på olika näthandlar och lägger sina beställningar för att köpa julklappar till nära och kära.
Inför händelsen har den största detaljhandelsaktören på marknaden, Amazon.com, avslöjat hur man de senaste åren moderniserat sina lager och distributionsanläggningar. Företagets drygt 130.000 anställda har numera fått sällskap av 15.000 robotar som hjälper dem genom att ila fram och tillbaka i de gigantiska varulagren för att hämta varor som kunderna beställt – ett arbete som när det görs manuellt är både tidskrävande och slitsamt.
– Vi plockar två till tre gånger snabbare nu än vi brukade göra, berättar Rejinaldo Rosales, som arbetar på ett av företagets varulager, för AP.
Arbetet med att effektivisera packarbetet med hjälp av robotar påbörjade Amazon.com för två år sedan när man köpte robottillverkaren Kiva Systems. En enda robot kan lyfta en pall med varor som väger upp till 300 kg och sedan ta med alla varor till de anställda som packar, istället för att de ska springa eller åka fram och tillbaka i det stora lagret. Hittills är det tio av företagets 109 distributionsanläggningar i världen som fått de nya robotarna.