Vi måste prata om hur det står till i Finland. För läget börjar bli allvarligt.
Det började redan på Eurovisionkvällen när första landet lämnade sina juryröster och segertippade Sverige fick 12 poäng, högsta betyg, medan Finland, också segertippade, fick 0.
Resultatet blev burop och argt hyttande med finska pappersflaggor i publiken. Så fortsatte det när jurygrupp i land efter land gav Sverige högre poäng än Finland.
Men även Finland fick faktiskt en 12:a – av den svenska juryn.
De sedvanliga slängkyssar och handhjärtan som brukar komma när ett land med segerchans ger sina högsta poäng till konkurrenten uteblev dock. Den finska truppen gjorde inga vänskapsgester mot svenska sidan utan stirrade bara sammanbitet på poängtavlan och räknade på hur mycket de kom ikapp genom poängen från Sverige.
Den finska publiken satte igång att mässa aggressivt: "Käärijä!", "Käärijä!", "Käärijä!" (namnet på finska sångaren).
Efter juryrösterna kom tittarrösterna. Från svenska folket kom då en 12:a till Finland medan de finska tv-tittarna – och det är här det börjar bli allvarligt – gav 0 poäng tillbaka.
Det här visade sig bero på att statliga YLE:s kommentator uppmanat tittarna att rösta ”taktiskt”, det vill säga att rösta på de dåliga bidragen som ändå inte var ett hot.
Finnarna gjorde som de blev instruerade av stats-tv:n och blev enda landet i hela Europa som gav Sverige 0.
Det räckte dock inte och i slutändan – med ”taktiken” – fick Finland drygt 100 tittarpoäng mer än Sverige. Inte särskilt mycket och med Sveriges betydligt högre jurypoäng vann det svenska bidraget i alla fall.
Det förväntande beteendet från artisten som kom tvåa – att sportsligt le och gratulera vinnaren – uteblev. Istället fräste Käärijä och blängde ner i golvet som ett surt barn när resultatet meddelades.
Agerandet har inte väckt någon kritik från finska medier. Tvärtom.
Krigsrubrikerna haglar om ”skandal” och att juryn ”rånade” Finland på segern, att Finland var den ”egentliga” vinnaren eftersom landet vann ”folkets röst” som är mycket finare och att poängsystemet ”nu kan komma att göras om”.
Det kan det inte alls. Att hälften av poängen ges av jurygrupper och den andra hälften av tittarna beror just på att de inte röster identiskt. För att vinna kan man inte bara spexa till sig tittarröster men heller inte bara vara musikaliskt nyskapande. Man måste gå hem hos hos både folket och experterna.
Utöver att poängsystemet plötsligt är orättvist heter det också att är Sverige heller inte en värdig vinnare som ”safade” genom att skicka en beprövad artist.
Det säger alltså Finland som regelmässigt skickat hårdrockare till Eurovision ända sedan man hade framgång med Lordi i början av 2000-talet.
Finska Hufvudstadsbladet kräver att Sverige och Finland delar på värdskapet nästa år, som ett barn som försöker bråka sig till ett tröstpris.
Ställ ny detta i kontrast till Englands agerande efter att landet fick hålla till godo med en andraplacering – trots att man ställt upp med ett uppenbart segerbidrag – eftersom förra årets seger i praktiken var reserverad för Ukraina.
Där skulle man på riktigt kunna snacka om att man ”egentligen” var vinnare. Men som alla nationer med folkvett begriper kan en förlorare som vill behålla värdigheten aldrig göra annat än att le, gratulera och applådera, vilket England gjorde. Den brittiska regeringen sköt även till 10 miljoner pund för att Ukraina skulle kunna arrangera tävlingen.
Engelsmännens agerande borde studeras på denna sida av Bottenviken. Finland hade kunnat lyfta fram sin relativa seger och det faktum att man trots allt vann tittarnas röst. Men istället tjurar man på ett sätt som tvingar oss att skämmas å Finlands vägnar, när landet visserligen knep andraplatsen i tävlingen men i övrigt framstår som Europas största och sämsta förlorare.
Micke i Vasa