Flera storföretag försöker nu blidka upploppsmakarna bakom oroligheterna i USA:s storstäder genom att antingen öppet gå ut och ge stöd till AFA eller genom att skänka pengar till vänsterextrema organisationer. De senaste veckorna har flera ledande butikskedjor försökt utnyttja sina mediala och finansiella muskler för att klara sig undan medan mobbarna ska slå sönder butikslokaler tillhörande konkurrerande företag istället.
Klädjätten Hennes & Mauritz har nu öppet tagit ställning för Black lives matter. Det berättar vd:n Helena Helmersson i en intervju med SvD.
Men inte bara det.
Företaget planerar även att blanda sig i höstens presidentval i USA genom att försöka öka röstregistreringen.
Dessutom har klädjätten skänkt närmare 5 miljoner kronor till organisationer som arbetar för svartas så kallade juridiska och ekonomiska rättigheter. På detta sätt tycker man att man ställer sig bakom sina medarbetare, kunder och samhället i stort.
"H&M skänker 5 miljoner till Black lives matter-rörelsen", skriver Omni Ekonomi.
– Det är superviktigt för oss att stå upp för det och att inte bara prata utan också agera, säger Helena Helmersson till SvD Näringsliv.
Hon får även frågan om hon har någon egen koppling till "svartas rättigheter" eller själv har svarta vänner. På det svarar hon "självklart" och påpekar att hon även under lång tid arbetat med så kallad hållbarhet och överlag "brinner för rättvisefrågor".