Försvarsmakten: Kommer kämpa "till siste hen"

Publicerad 28 juli 2024 kl 15.07

Inrikes. Efter Nato-inträdet har Försvarsmakten moderniserat sitt budskap och lovar nu att kämpa för homosexualitet, USA och Nato "till siste hen". Idag lanserar myndigheten en felstavad annonskampanj i Svenska Dagbladet – vilket väcker kritik.

Dela artikeln

Försvarsmakten har släppt en ny annons i Svenska Dagbladet där myndigheten lägger fokus på sin roll i att främja homosexualitet och vara lojal med USA och Nato.

"Vi kommer kämpa till siste hen. Vi är stolta över att försvara Sverige, våra allierade och vår rätt att identifiera oss precis som vi vill", står det i en stor annons som pryder vänstertidningens förstasida idag.

Under Micael Bydéns tid som överbefälhavare har myndigheten ägnat omfattande resurser åt att kampanja för homosexualitet vid sidan av sitt uppdrag att försvara Sverige, som i år utsträcktes till att även försvara USA:s intressen genom DCA-avtalet och medlemskapet i Nato.

Utanför uppdraget
Däremot ingår det inte i uppdraget att bedriva politiska kampanjer i inrikes frågor såsom homosexualitet och liknande.

"Försvarsmaktens huvuduppgift är att försvara Sverige och allierade stater mot ett väpnat angrepp" står det i regeringens förordning med instruktion om vad Försvarsmakten ska syssla med.

Däremot nämner förordningen inte homosexualitet eller någon annan typ av politisk korrekthet överhuvudtaget, förutom att myndigheten ska sträva efter jämställdhet mellan kvinnor och män. Det betyder att Försvarsmakten bryter mot lagen om den använder riksdagens anslag till att "försvara vår rätt att identifiera oss precis som vi vill" istället för på militärt försvar.

En av de som ifrågasätter att myndigheten lägger de beviljade anslagen på politisk opinionsbildning är den liberale riksdagsmannen Stefan Olsson (M).

"Står det i Försvarsmaktens regleringsbrev att myndigheten ska bedriva könsförnekande kampanjer? Jag tror faktiskt inte det", skriver han på X.

Vill "visa på"
Myndigheten har i ett eget pressmeddelande försvarat annonskampanjen genom att hänvisa till olika – vid det här laget ganska slitna – PK-floskler.

– Försvarsmakten har länge arbetat för att främja mångfald och inkludering. Denna kampanj är ett ytterligare steg i att visa på hur viktigt det är att påminna om allas lika värde. Vi tror att mångfald stärker vårt försvar och gör oss bättre rustade att möta framtiden, säger Johan Landeström, marknadschef på Försvarsmakten, i pressmeddelandet.

Varför Försvarsmakten ska kämpa till "siste" och inte könsneutrala sista hen framgår inte av pressmeddelandet. Fria Tider har sökt Landeström för att fråga om det verkligen är så att ingen på Försvarsmakten eller pr-byrån de anlitade kände till att "siste" föregår maskulint substantiv, men utan resultat.

Enligt myndigheten är Landeström tillbaka först på måndag.


Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.