Allt fler svenskar väljer bort välgörenhet

Publicerad 11 april 2023 kl 13.13

Ekonomi. I en ny undersökning har Nordea frågat 1.500 svenskar hur skatteåterbäringen ska användas. Spara, renovera och vardagskonsumtion säger en majoritet. Endast sju tillfrågade svarar att de tänker donera till välgörenhet.

Dela artikeln

Att färre är benägna att donera i svårare ekonomiska tider är en tendens som Nordeas ekonomer sett under en längre tid.

Påståendet stöds också av Giva Sverige, som samlar 180 medlemsorganisationer, som lyfter frågan i en enkät.

– I tider som dessa, när kostnaderna ökar kraftigt och hastigt, är det inte så konstigt att färre tar sig råd att donera delar en del av sin skatteåterbäring till välgörenhet, säger Nordeas sparekonom Anders Stenkrona.

Nordeas undersökning är gjord av Sifo/Kantar och visar att 70 procent av de tillfrågade förväntade sig få skatteåterbäring i någon form och att en majoritet hade en plan för vad pengarna skulle gå till. Av dessa uppger mer än var tionde, cirka 15 procent att de känner att de behöver använda skatteåterbäringen till vardagskonsumtion.

En förklaring till det är att den höga inflationen sannolikt gjort det svårare att få vardagen att gå ihop för en del familjer och hushåll. De som i första hand svarat att de behöver pengarna till vardagskonsumtion är dels de med lägre lön men även personer i medelåldern, enligt Anders Stenkrona.

– Många i medelåldern har familjer. De ökande priserna har antagligen ökat alla vardagskostnader. För familjer med många barn blir det extra kännbart, vilket gör skatteåterbäringen välkommen. Pengarna används för att komma ikapp, rent ekonomiskt, säger han i ett pressmeddelande.


Ekonominyheter

Millennials har sämst ekonomi – boomers bäst

Även bland yngre ser det ljusare ut.. Men svenskar i nedre medelåldern har det tufft, visar en ny rapport från Swedbank.0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.