"Varför har @volvocars en manlighetssymbol som logotyp? Känns ju minst sagt stereotypt och omodernt", frågade sig Jonna Sima på Twitter på torsdagen.
Men bara drygt en kvart senare fick hon följande svar från Volvos officiella konto, på engelska:
"Vårt järnmärke på Volvo är den uråldriga kemiska symbolen för järn. Vi ville ta upp denna symbolik och skapa associationer till den svenska järnindustrins hedrade traditioner: stål och styrka med egenskaper som trygghet, kvalitet och hållbarhet."
Jonna Sima låter sig dock inte nedslås av det svaret utan vidhåller att symbolen ändå kan "skicka fel signaler i ett modernt sammanhang". Hon hänvisar till "diskussionen om Frölunda Indians".
Ordväxlingen blev omedelbart en stor snackis bland andra användare på den sociala mediesajten. Ett stort antal twittrare gör narr av Jonna Sima, och flera av dem drar paralleller till hur Aftonbladet-profilen nyligen hyllade den kriminelle somaliern och gangsterrapparen Yasin.
Facit från den store tänkaren Jonna Sima.
Volvos logga:
Stereotyp och omodernt
Yasin ”Varje dag ny orre*, ny bil”:
Viktigt och modernt
*Betyder "hora", "slampa", från turkiskans Oruspu, som betyder prostituerad pic.twitter.com/wM1usI9A2e— Hanif Bali (@hanifbali) April 22, 2021
Hur ser man skillnad på en ledarskribent hos Aftonbladet och en fjortisblogg?
Det gör man inte. pic.twitter.com/obHW3wO2f0— Wagner (@Sharps_Wagner) April 22, 2021
Hahahahahaha jag ORKAR inte https://t.co/Qug1iGEn1b
— Mira Aksoy (@miraaksoys) April 22, 2021