Aftonbladet-profilens pinsamma ordväxling med Volvo väcker skratt

Publicerad 22 april 2021 kl 14.57

Media. Aftonbladets feministiska ledarskribent Jonna Sima anklagade Volvo för att ha en "manlighetssymbol som logotyp". Men det svar hon fick från biltillverkaren var nog inte det hon hade förväntat sig.

Dela artikeln

"Varför har @volvocars en manlighetssymbol som logotyp? Känns ju minst sagt stereotypt och omodernt", frågade sig Jonna Sima på Twitter på torsdagen.

Men bara drygt en kvart senare fick hon följande svar från Volvos officiella konto, på engelska:

"Vårt järnmärke på Volvo är den uråldriga kemiska symbolen för järn. Vi ville ta upp denna symbolik och skapa associationer till den svenska järnindustrins hedrade traditioner: stål och styrka med egenskaper som trygghet, kvalitet och hållbarhet."

Jonna Sima låter sig dock inte nedslås av det svaret utan vidhåller att symbolen ändå kan "skicka fel signaler i ett modernt sammanhang". Hon hänvisar till "diskussionen om Frölunda Indians".

Ordväxlingen blev omedelbart en stor snackis bland andra användare på den sociala mediesajten. Ett stort antal twittrare gör narr av Jonna Sima, och flera av dem drar paralleller till hur Aftonbladet-profilen nyligen hyllade den kriminelle somaliern och gangsterrapparen Yasin.


Så dog soldaterna för "flickskolor" i Afghanistan. Svenska medier sålde in kriget – med hundratusentals döda – som ett feministprojekt.0 Plus

Vet inget om frågan, som inte alls finns på agendan. Samtidigt rapporteras om uråldriga reningsverk och tiotusentals farliga ämnen i vattnet.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Fico: Zelenskyj skadar EU mer än Ryssland

Slovakledaren rasar mot planen att stoppa rysk gas.. "Huvudsaken för storfolket i EU är att slaverna fortsätter döda varandra."0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.