Under perioden 22 juli till 21 augusti i år stod SD för 38 procent av Facebook-engagemanget fördelat mellan de olika partierna, visar en mätning från EzyInsights.
På andra plats kommer Moderaterna med 17 procent, följt av Alternativ för Sverige (AFS). Det senare är ett parti som bildades så sent som i mars i år men som enligt analysen alltså skapar 14 procent av engagemanget bland partierna på Facebook.
Det mest delade inlägget från samtliga partier under perioden var en video från bilbränderna i Göteborg som AFS publicerade på sin Facebooksida.
– Om man tittar på frekvensen av Facebookinlägg så publicerar SD och AFS nästan lika ofta som en tidning, säger Steve El-Sharawy, Innovationschef på EzyInsights, till DN.
Tittar man på hela det gångna året, från augisti 2017 till augusti 2018, har SD nästan hälften av engagemanget på Facebook – 47 procent. Men även då kommer AFS, som alltså inte fanns förrän i mars, på femte plats före Centerpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ.