Vita studenter presterar bättre än afroamerikanska studenter i USA:s skolor. Det har debatterats mycket om hur detta prestationsgap ska kunna minskas. Till exempel var examensfrekvensen för high school, motsvarande svenskt gymnasium, 2003 för vita 78 procent, jämfört med 72 procent för asiater, 55 procent för afroamerikaner och 53 procent för latinos.
Afroamerikanska elever sämre med fler afroamerikanska lärare
En ny studie författad av Walter Hunt, University of Houston, visar att prestationsgapet mellan afroamerikanska och vita elever ökar om skolan har en stor andel afroamerikanska lärare. Studien är utförd i 198 skolor i Texas och de som undersöktes var elever i åttonde klass och lärarnas etniska mångfald. Författaren bakom rapporten, Walter Hunt, blev överraskad över sitt resultat.
- Jag blev överraskad över att se att campus med fler afroamerikanska lärare inte hade de högsta afroamerikanska elevprestationerna, säger Hunt.
Hunt drar slutsatsen att mer forskning på området behövs.