Den svenska marinens fartyg fanns i området under torsdag till lördag, och natten till måndagen skedde de uppmärksammade explosionerna.
DN har använt en kommersiell tjänst för att spåra rörelserna, som bygger på signaler från så kallade AIS-sändare på fartygen. Dessa sändare visar var fartygen befinner sig, men kan stängas av vid behov.
Enligt tidningen befann sig fartygen på torsdagen just vid den nordliga plats där tre gasläckor senare upptäcktes. Även på fredagen var man i området.
Därefter tycks AIS-sändningen ha stängts av, men när den var på igen befann sig fartygen istället vid det sydliga området där ytterligare en gasläcka sedan upptäcktes. Sedan återvände de till det norra område med tre senare gasläckor.
Natten till måndagen, så gasledningarna sprängdes, gick det inte att se om fartygen var på plats med hjälp av AIS-systemet, enligt DN.
"AIS-data från de aktuella dygnen visar att sändarna slås av när fartygen närmar sig just de områden där gasledningarna går", konstaterar DN.
Jimmie Adamsson, marinens presschef, vill inte svara på vad de fartygen gjorde på platsen, utan hänvisar till skärpt sekretess.
– Vår verksamhet till sjöss omfattas av extra sekretess med anledning av olika händelser och omvärldsläget. Så vi berättar inte särskilt mycket av vad vi gör, säger Jimmie Adamsson.