Med succéer som Battlefield, Minecraft och Europa Universalis har svenska dataspelsföretag satt landet på kartan, men nu ska de bli ännu bättre med hjälp av mångfaldsrådgivning under överinseende av Verket för innovationssystem (Vinnova).
Verket leder nu en förstudie som genomförs av Dataspelsbranschen och det normkritiska konsultbolaget Praxikon på skattebetalarnas bekostnad.
"Förstudien är initierad och leds av Dataspelsbranschen och forskningsföretaget Praxikon, som ett nästa steg efter skapandet av Diversi, en plattform för en samlad kraft för ökad mångfald i dataspelssektorn", skriver Dataspelsbranschen i ett pressmeddelande.
Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, säger till fz.se att Sverige förvisso "är i världstopp när det gäller mångfald och jämställdhet", men att "det återstår mycket arbete innan vi kan säga att vi har en inkluderande bransch och marknad där alla som vill kan delta på sina egna villkor".