Rekommendationerna förs fram i den slutrapport för Germanwings-olyckan i mars förra året som presenterades under söndagen. Vid olyckan omkom samtliga 150 ombord på flygplanet när andrepiloten Andreas Lubitz medvetet kraschade flygplanet in i en bergvägg.
Lubitz hade lidit av depression tidigare i sitt liv, vilket flygbolaget Germanwings och de tyska luftfartsmyndigheterna kände till. Det de däremot inte visste om var att han återfallit i depression och vid upprepade tillfällen innan olyckan sökt vård för sina problem.
Den 27-årige andrepiloten hade konsulterat dussintals läkare om upplevda synproblem och sömnlöshet månaderna innan kraschen. En läkare skrev ut antidepressiva läkemedel, inklusive en medicin som har förhöjd självmordsbenägenhet som känd bieffekt. En annan läkare remitterade Lubitz till en psykiatrisk klinik bara två veckor innan kraschen och misstänkte att han var på väg in i en "psykiatrisk episod".
Germanwings ägare Lufthansa kände inte till något av detta då Lubitz själv inte berättade om det och läkarna höll strikt på sekretessen.
Den franska haverimyndigheten BEA, som utrett olyckan då den inträffade på franskt territorium, föreslår flera ändringar för att undvika att liknande självmordspiloter tillåts sätta sig bakom spakarna på ett flygplan. Bland annat vill myndigheten att vårdpersonal blir skyldiga att informera när en pilots mentala hälsa riskerar att hota den allmänna säkerheten.
BEA föreslår också att piloter med en känd historik av mentala hälsoproblem undersöks mer ofta än idag, var tredje månad istället för en gång om året. Lubitz återföll i sin depression fyra månader innan olyckan.
De förändringar som föreslås är dock känsliga bland en läkarkår som i Tyskland som håller mycket hårt på sekretessen. De tyska läkare som vårdade Lubitz uppges ha varit så strikta att de försvårat utredningen eftersom de inte velat röja detaljer om Lubitz hälsotillstånd trots att han är död.