Anledningen är framförallt att han anser att Ryssland borde markera kraftfullt mot de ekonomiska sanktioner som USA och EU riktat mot landet.
I en skrivelse till den ryske premiärministern heter det bland annat att de båda amerikanska företagen är huvudsponsorer av både det republikanska och demokratiska partiet i USA – partier som båda är "aktiva anhängare av utdragna sanktioner mot den ryska federationen", rapporterar RT.
Ett importförbud riktat mot Coca Cola och Pepsi hoppas Zotov istället ska gynna inhemska läskedryckstillverkare, dessutom menar han att de båda sockerrika dryckerna är extremt skadliga för hälsan och att fortsatt konsumtion därför är skadlig för den ryska nationen.
Pepsi är den av de två aktörerna som verkat längst på den ryska marknaden, ända sedan 1971, och förra året var Ryssland Pepsis näst största marknad med 7 procent av försäljningen. Pepsis procentuella tillväxt i Ryssland var första kvartalet förra året dessutom tvåsiffrig och landet är därför en mycket viktig marknad för företaget.
Även Coca Cola har sett en kraftig tillväxt i Ryssland under 2000-talet med en fyrdubbling av försäljningen sedan år 2000. Den ryska marknadens andel av bolagets totala försäljning är däremot betydligt mer blygsam och uppgick 2013 till drygt 1,5 procent.