Redan 2012 fattade Sundbybergs och Stockholms stad beslut om att bygga en bro över Ulvsundavägen, för att koppla ihop stadsdelarna Rinkeby och Ursvik.
Bron stod färdig redan 2017, men har ännu inte tagits i bruk. Ändå har den vållat stor debatt och väckt starka känslor. Fria Tider rapporterade 2021 om hur bron tog död på Ursviks boprisfest.
SD i Sundbyberg skickade strax före valet i höstas ut sms till boende i Ursvik och lovade att riva bron.
– För oss är den här bron ett verktyg för att skapa ett mer sammanhållet Stockholm med bättre transportmöjligheter. Tyvärr har partier på högerkanten istället målat ut bron som ett hot mot invånarna i Ursvik, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, nu.
Hittills har bron stått oanvänd, i väntan på tvärbanans nya Kistagren och stadsutvecklingen i Västra Ursvik. Nu har kommunerna bestämt sig för att inte vänta längre. På Sundbybergs sida planeras en provisorisk gång- och cykelbana, för att bron ska kunna öppnas i förtid.
– Ur Sundbybergs perspektiv är det viktigt att kunna underlätta både tillgång till tunnelbana och service samt cykelpendling. Det är därför viktigt att öppna upp bron så fort som möjligt, säger Stefan Bergström (C), stadsutvecklingskommunalråd Sundbybergs stad, i ett utskick.
Planeringen av den tillfälliga gång- och cykelbanan pågår för fullt i Sundbyberg. Målet är att kunna sätta spaden i marken i mars och inviga bron senare under våren.
– Höjdskillnaderna på Sundbybergssidan är stora, vilket kräver en hel del arbete för att gång- och cykelbanan inte ska bli för brant. Förhoppningen är att ha en färdig lösning på plats innan sommaren, säger Stefan Bergström.
Bron mellan Rinkeby och Ursvik är byggd för gång-, cykel- och busstrafik, men kommer inte att tillåta biltrafik. Det förtida öppnandet omfattar gående och cyklister, medan anslutningen för busstrafik fortfarande ligger några år fram i tiden.