Just nu pågår en stämning mot Apple sedan företaget avslöjats med att ha förkortat livslängden på sina mobiltelefoner.
Planerat åldrande, kallas det.
Men enligt Mattias Lindahl, professor vid Linköpings universitet, är det inget ovanligt. Tvärtom. Företag gör det hela tiden.
Enligt honom har människor vant sig vid att produkter inte håller särskilt länge, även om de skulle kunna göra det.
– Vi tänker att det är ganska naturligt att en mobil håller i två–tre år, men det finns ingen naturlag som säger att det ska vara så, säger Lindahl till TT.
Syftet är alltså att konsumenterna hela tiden ska köpa nya produkter, eller åtminstone se över dem.
Det mest kända och oomstridda exemplet på planerat åldrande är när glödlampsleverantörer ingick en kartell på 1920-talet om att avsevärt förkorta livslängden på glödlampor, som egentligen kan hålla väldigt länge. Dokument utifrån har sänt en dokumentär om detta kallat Glödlampskonspirationen.
Inom EU vill man nu se åtgärder mot planerat åldrande, eftersom man anser att det är "slöseri med pengar, energi och resurser".