Målet med projektet, som finansieras av Energimyndigheten, är att Sverige ska kunna räkna hem afrikanska utsläppsminskningar i klimatbokföringen.
– Svenska medel kommer framför allt sänka priserna för eldrivna motorcyklar, de är inte konkurrenskraftiga just nu på marknaden, säger Sandra Lindström, chef på Energimyndigheten, till Dagens Nyheter.
Genom projektet hoppas regeringen kunna tillgodoräkna sig en utsläppsminskning motsvarande 250.000 ton koldioxid till år 2030 – eller cirka 2 procent av förra årets utsläpp från svenskarnas bilkörning. Prislappen landar på cirka 400 kronor per ton.
Kritiken är dock omfattande. Bland dem som ifrågasätter nyttan finns regeringens egen klimatutredare John Hassler, som varnar för att sådana projekt i fattiga länder är svåra att mäta och inte bör räknas mot Sveriges klimatmål.
Även forskare som Wim Carton vid Lunds universitet är skeptiska, inte minst då Ghanas elnät fortfarande till två tredjedelar drivs av naturgas, och elmopederna tillverkas i Kina – där kolkraft dominerar elproduktionen.
Trots detta vill klimatminister Romina Pourmokhtari (L) att EU ska följa Sveriges exempel. Under förhandlingarna om EU:s nya klimatmål till 2040 har Sverige argumenterat för att få räkna klimatkompensation från u-länder inom ramen för Parisavtalets artikel 6.
Totalt satsar regeringen 1,5 miljarder kronor på klimatprojekt i andra länder fram till 2036, med liknande projekt på gång i bland annat Zambia, Rwanda och Nepal.