Det är det senaste avslöjandet i en serie om Botkyrkas hantering av det statliga bidraget, öronmärkt för att stödja sociala insatser för unga i riskzonen att hamna i kriminalitet.
Tidigare i år rapporterades det om att delar av samma bidrag använts till en kontroversiell resa till New York, vilket ledde till att kommunen återbetalade över 400.000 kronor till Socialstyrelsen.
De öronmärkta pengarna har också använts till att rusta upp en lägergård och till julbelysning i Fittja.
Nu framkommer att ytterligare medel har använts på ett sätt som kommunen själv kallar "oacceptabelt". Lennart Agén, presschef i Botkyrka kommun, uttrycker stark kritik mot hur pengarna hanterats.
– Det är oacceptabelt naturligtvis. Det här bekräftar tyvärr den bild som vi själva har att det har brustit vid såväl beställning, kontroll som uppföljning, säger, säger Agén till Sveriges Radio.
Den 600.000 kronor dyra kampanjen, som levererades av en ideell förening i samarbete med en PR-byrå, innehöll bland annat en kommunikationsstrategi, en ny logotyp och reklamfilmer för mötesplatsen Albys hjärta – en verksamhet som bland annat inrymmer en fritidsgård. Syftet var att öka besökarantalet, men kommunen ansåg att det färdiga materialet inte mötte deras förväntningar och valde därför att inte använda det.
– Leveranserna som vi fick motsvarade tyvärr inte förväntningarna. Så det stämde inte mot de förväntningar som de olika verksamheterna hade, och som skulle använda sig av det som hade producerats, säger Agén.