Trafikverket planerar att bygga en ny väg tvärs över Södertörn, från Haninge till Kungens kurva.
Idag finns bara en större väg för den som ska passera Stockholm eller ta sig mellan de norra och södra delarna: Essingeleden, rakt genom Stockholm. Det gör transportsystemet i regionen sårbart.
Tvärförbindelse Södertörn ska tillsammans med E4 Förbifart Stockholm och Norrortsleden bilda en yttre tvärled och binda samman den södra och de norra delarna av länet.
"Därmed skapas en snabbare förbindelse från Täby i norr till Haninge i söder, och det i sin tur ger nya möjligheter för boende, pendling, arbetsliv och näringsliv i hela regionen", enligt Trafikverkets planering.
Tanken är att tvärförbindelse Södertörn ska öppna för trafik 2030, men enligt Miljöpartiet bör hela projektet skrotas till följd av så kallad klimathänsyn.
Regeringen har nu godkänt planerna, och MP-företrädare i regionen säger till DN att de är "besvikna" på regeringens agerande.
Naturvårdsverket har också försökt stoppa projektet med hjälp av klimatlagen och tjänstemän på myndigheten säger nu till DN att klimatlagen är ”tandlös”.
Turerna runt tvärförbindelse Södertörn har skapat en rejäl dragkamp mellan Naturvårdsverket och Trafikverket, som producerat ett större informationsmaterial för att sälja in projektet till regering och allmänhet.