Det är inte bara så kallade etablerade medier som påverkar hur svenska folket tänker och reagerar.
Inför valet dominerade också alternativmedier som Fria Tider, Nyheter Idag, Samhällsnytt med flera.
– Vi vet inte så mycket om läsekrets och räckvidd men det här resultatet ger en indikation på att invandringskritiska alternativa medier i Sverige har blivit väldigt stora, säger medieforskaren Linn Sandberg till SVT.
Det handlar alltså om "invandringskritiska" nyhetssajter, en motsvarande alternativmedia från vänstern finns nämligen inte, påpekar hon.
Nyhetslänkar till alternativa medier fick en tredjedel av det totala engagemang (delningar, kommentarer och "gilla"-markeringar) som de stora mediebolagen fick på Facebook inför valet, visar SVT:s så kallade Facebookkarta, som samlat data kring länkar som spreds via Facebook.
Gällande länkar som rör invandringsfrågor är alternativmedia ännu större, och upptar hela 66 procent av gammelmedias totalsiffra. Enligt SVT var det också denna fråga som dominerade på Facebook sista veckorna innan valet.
Linn Sandbergs bedömning är att alternativmedia specialiserat sig på "enklare" samt mer sensationalistisk och känslomässigt laddad journalistik, vilket kan vara en förklaring till varför de sprids så mycket i sociala medier.