#Metoo

Efter #Metoo: Kraftigt varumärkesras för TV4 och Aftonbladet

Publicerad 17 november 2017 kl 18.27

Media. Sexskandalerna på Aftonbladet och TV4 har kraftigt skadat bådas varumärken, som nu rasar i en Yougov-undersökning. Däremot har Expressen inte påverkats.

Dela artikeln

Den så kallade #MeToo-kampanjen har varit katastrofal för Aftonbladet och TV4. De bådas så kallade varumärkesstyrka faller rakt ner i botten i mätningen från Yougov.

Enligt Dagens Opinion är varumärkesstyrka en sammanvägning av bland annat märkets rykte, benägenhet att rekommendera och intryck.

TV4 brukar ha ett indexvärde på 10 men rasar nu till -1,3.

Aftonbladet går från -1,2 den 14 oktober till -11,8 i november.

Yougov mäter även "buzz", alltså uppmärksamheten kring ett varumärke. Där är det också riktigt illa.

– På Buzz har de störtdykt, då den negativa uppmärksamheten kring Martin Timell har dragit ner både TV4:s "buzz" och rykte till de lägsta siffrorna vi hittills uppmätt för TV4 sedan Brandindex-mätningarna startade 2008, säger Fredrik Molin på Yougove till Dagens Media idag.

Även SVT och SR har påverkats negativt av #MeToo-kampanjen, däremot inte Expressen, trots att den tidningen också drabbats av besvärande avslöjanden om sexuella övergrepp. Expressen har uppenbarligen lyckats undvika samma negativa publicitet och går i stället om Aftonbladet i varumärkesstyrka.


Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Swedbanks senaste miljonrullning till Göran Persson

Bankens drag.. Nu ska politikern ha 4,5 miljoner kronor om året för att vara "ordförande".0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Vetenskap

Genombrott för ny typ av AI-dator. "Spinnvågor" kan utmana kvantdatorn.0 

Forskare liknar vindkraftverk vid tortyr. Infraljudet orsakar stress, sömnbrist och migrän – utan att man hör det.0 

Kultur

Svenskar litar allt mer på varandra. "Tilliten mellan människor i Sverige är anmärkningsvärt stabil över tid."0 

"Barntorped" bland årets nyord. Drakdrönare, ankkurva och många andra dystra nya begrepp.0