Nissan har enligt sin egen hemsida satsat åtskilliga miljarder dollar på att bygga fabriker i Mexiko de senaste åren. Syftet har bland annat varit att kunna utnyttja den betydligt billigare arbetskraften i landet och därefter exportera bilarna till USA.
Men om Trump inför den skyddstull på 35 procent som han hotar bilindustrin med för att de slaktar arbetstillfällen i USA till förmån för Mexiko kan det komma som en chock för den japanska biltillverkaren. Enligt en beräkning från JP Morgan skulle en skyddstull på endast 10 procent slå hårt mot Nissan och kapa företagets rörelseresultat med drygt 10 procent. Mazda skulle istället förlora 5,5 procent, Honda 2,2 procent och Toyota mer blygsamma 0,7 procent.
Sammanlagt tillverkar de fyra japanska biltillverkarna 1,4 miljoner fordon varje år i Mexiko och ambitionen är enligt japanska exportrådet Jetro att det antalet ska ökas till 1,9 miljoner 2019. Fortfarande tillverkas emellertid mer än dubbelt så många japanska bilar på fabriker i USA.
En högt uppsatt anonym källa inom en av de fyra japanska biltillverkarna säger till Reuters att företaget inte kan "vrida tillbaka klockan" och göra sina satsningar i Mexiko ogjorda.
– Det vi behöver förtydliga för Trump är att de flesta biltillverkare inte skär ned på produktionskapacitet eller jobb i USA för att bygga upp Mexiko som ytterligare ett produktionsnav, säger källan.
Analytikern Chris Richter från investmentbanken CLSA tror emellertid att Trumps hot om skyddstullar fungerar och kommer rädda kvar jobb i USA.
– Så länge den här regeringen sitter vid makten så misstänker jag att Nissan inte kommer satsa något mer i Mexiko, säger han.