I normala fall när en biltillverkare börjar massproducera en ny bilmodell genomgår produktionslinjen en kalibreringsfas med billiga prototypverktyg. Först när allt i produktionen fungerar, dörrar sitter som de ska, karossdelar passar utan glipor och instrumentpaneler monterats korrekt beställs de dyrare verktyg som används för massproduktionen.
Den fasen kommer Tesla nu hoppa över för sin Model 3 som enligt tidtabellen ska börja massproduceras i september i år. Beslutet togs förra månaden och företagets VD Elon Musk informerade därefter företagets ägare varav någon av dem läckt information från mötet på webbforumet Reddit.
Beslutet, som hänger samman med den tighta tidplanen, beskrivs som mycket riskfyllt. Om det uppstår problem i produktionen kan det komma att kosta både tid och pengar för den förlusttyngda elbilstillverkaren.
Musk menar att man med hjälp av avancerade datorsimulationer kommer kunna gå direkt till produktionsverktygen. En källa med insyn i Tesla berättar att kalibreringsfasen, med så kallade mjuka verktyg, var bekymmersam för företaget när man för två år sedan lanserade Model X.
– De mjuka verktygen gjorde väldigt lite nytta och skapade snarare problem istället, säger källan.
Samma källa förklarar dessutom att Teslas uppköp 2015 av ett företag som konstruerar industriverktyg gör att man kan få fram nya verktyg både snabbare och billigare om det skulle visa sig bli problem med produktionen.
Tesla har fortsatt stora finansiella problem och har hittills inte redovisat vinst ett enda år sedan 2003. Vid mötet med investerarna förra månaden förklarade Musk att företaget kan komma att vilja ha mer kapital innan året är slut. Trots det stiger Teslas aktiekurs och har gått upp med över 45 procent sedan årsskiftet.
Jämfört med andra biltillverkare är Teslas produktion dyr och personalintensiv. Fabriken i Fremont i Kalifornien har 6 000 anställda och tillverkar runt 80 000 bilar per år. En normalstor fabrik hos någon av konkurrenterna klarar av att producera mer än tre gånger så många bilar med endast hälften så många anställda, skrev Technology review förra året.
Med Model 3 hoppas Elon Musk och Tesla vända trenden, effektivisera produktionen och framför allt få upp volymerna betydligt. Inom något år ska Tesla bli världens första elbil som massproduceras i samma volymer som vilken annan bilmodell som helst.