ATV var en serie obemannade servicekapslar utvecklade av den europeiska rymdorganisationen ESA. De har framförallt använts för att förse den internationella rymdstationen ISS och dess personal med proviant.
Ombord på Georges Lemaître, som den sista ATV-kapseln heter, finns 6,6 ton proviant; bland annat experiment, reservdelar, kläder, mat, bränsle, luft, syre och vatten som behövs ombord på rymdstationen.
Totalt har alltså fem kapslar byggts och fyra av kapslarna har namngetts efter kända europeiska vetenskapsmän med anknytning till rymden. Den första kapseln fick istället sitt namn efter den franske banbrytande science fiction-författaren Jules Verne.
Den 12 augusti dockar ATV-5 med ISS och kommer sedan att fungera som sopstation för stationen fram till januari nästa år. Därefter kommer man att låta kapseln brinna upp i rymden under återinträdet i jordatmosfären.
Den första ATV-rakten, Jules Verne, sköts upp i mars 2008 med hjälp av en fransk Ariane 5-raket. Efter den första uppskjutningen, som av ESA beskrevs som "anmärkningsvärt framgångsrik", fanns storslagna planer för ATV; bland annat planerades för en bemannad version av kapseln. En prototyp togs fram av ESA:s ingenjörer och skulle, om den hade blivit verklighet, ha blivit den första bemannade europeiska rymdraketen i historien.
Efter minskande politiskt stöd för ATV togs våren 2012 istället beslut om att avveckla farkosten. Det har sedan dess talats om att återuppliva projektet, bland annat i samarbete med amerikanska Lockheed Martin. Frankrike och Italien motsätter sig dock sådana planer.