För att uppnå de höga hastigheterna färdas tåget, som använder magneträls, i en vakuumfylld tunnel som tar bort stora delar av luftmotståndet. Tåg som använder magneträls, så kallade maglev-tåg, har funnits i Asien sedan 1950-talet och klarar normalt hastigheter upp till 430 km i timmen.
Vid högre hastigheter än så kommer över 80 procent av energin att gå åt till att övervinna luftmotståndet, enligt forskarna. Och det är denna begränsning som den nya tekniken ska råda bot på.
Just nu utgörs prototypen av en mindre modell som färdas i en vakuumfylld ring på 6 meter i diameter. Hastigheten blir som max 48 kilometer i timmen, men begränsas bara av den begränsade omkretsen för ringen, säger forskningsledaren Deng Zigang till nyhetsbyrån Mina.
Enligt Zigang kan hastigheter på uppåt 3.000 km i timmen användas när tåget byggs i full skala, men kommer i första hand att bli verklighet vid installationer inom militär- och rymdindustrin, och kanske inte för persontrafik.