– Det är uppenbarligen en produkt som berör många, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson i ett utskick.
De övriga fyra finalisterna blev rejält omkörda och när omröstningen avslutades hade det klassiska glassmärket fått nära hälften av de drygt 18.000 rösterna.
Det var i våras som tillverkaren GB gjorde om receptet och ersatte mjölkprodukterna i glassen med framför allt vatten och ärtprotein. Att så hade skett framgår endast på förpackningens baksida. På framsidan pratar man bara om att det nya receptet har ett "lägre klimatavtryck" än det tidigare.
– GB pratar mycket om det positiva i ändringen, att produkten har ett lägre klimatavtryck. Men uppenbarligen är det många konsumenter som tycker att bytet av en av huvudråvarorna är en försämring, som har skett i smyg. Även för de som vill undvika mjölk så vore det lättare att hitta produkten om detta framgick tydligt, säger Björn Bernhardson.
GB:s nordiska marknadschef Victoria Gelmanovska försvarar dock produkten.
”Vi är stolta över att vår folkkära Big pack numera är en del av ett växtbaserat sortiment och att våra konsumenter uppskattar det. Vi beklagar att nomineringen inte tagit till sig att glass kan tillverkas på ett mer modernt och hållbart vis", skriver hon till Expressen.
Förutom att vara klar favorit i omröstningen var Big pack även den produkt som fick flest nomineringar, hela 12 stycken.