Annonsen utgörs av en bild på en tårta som på insidan går i regnbågens färger.
"Till kärlekens försvar. Din rätt att få vara den du är, leva som du vill med den du själv väljer – är vår uppgift att försvara", lyder försvarets budskap i annonsen.
Annonseringen kritiseras på sociala medier.
"Hur mycket kostade dagens annons på framsidan till? Och tänker ni även fortsättningsvis annonsera ut i den dimensionen, t.ex. för att fira historiska svenska segrar i prickskytte-VM, eller för att hjälpa rekryteringen till soldat- och officersyrket?" lyder exempelvis Twitter-användaren Urban Lindströms fråga till försvaret.
Försvarsmakten har i år ett fullspäckat schema på pride i Stockholm. Bland annat anordnar man seminarier på temat ”Komma ut i en machoorganisation” som handlar om att vara öppet homosexuell i "i en starkt heteronormativ organisation". Myndigheten deltar förutom i prideparaden också i evenemanget "Run for Pride – Årets färgstarkaste löpartävling".