En ny undersökning från Verian Sifo på uppdrag av Adlibris visar att 7 av 10 svenskar anser att läsning är ett attraktivt intresse. Mest attraktivt är det om andra läser samma genre som vi själva gillar att läsa.
Passande nog tycks allt fler prioritera just läsningen inför sommaren 2024 jämfört med tidigare år. Nära 4 av 5 svenskar (77 procent) uppger att de själva tänker läsa en fysisk bok i sommar, vilket är en ökning från 2023, då siffran låg på 69 procent.
För svenskarna handlar det inte bara om att läsa böcker, det är också viktigt att prata om vad de har läst. Två av tre svenskar (66 procent) svarar att de gärna diskuterar böcker med sin partner eller en person de dejtar eller är intresserad av.
– Att läsning kommer med många fördelar är ingenting nytt, men det är roligt att se hur just böcker även kan ha en positiv inverkan på hur attraktiva vi uppfattas av andra. Det som är viktigt att komma ihåg är att undersökningen också visar att det inte spelar någon större roll vad det är man läser, huvudsaken är att man läser, säger Taru Raita, kategoriansvarig fack- och skönlitteratur på Adlibris, i ett pressmeddelande.
Fler än varannan svensk (53 procent) svarar att de skulle bli mer attraherade av en person som lyfter läsning som intresse.
På frågan om vilken genre som uppfattas vara mest attraktiv att andra läser, svarar den största andelen av svenskarna (43 procent) att genren inte spelar någon roll. Om vi behöver välja, svarar män att "Fakta: Samhälle & Politik" (23 procent) är den genre som det är mest attraktivt att se andra läsa, medan kvinnor istället svarar "Romaner" (26 procent). Vi vill därmed gärna se att andra läser böcker vi själva tycker om, då undersökningen visar att män och kvinnor själva läser just dessa respektive genrer i betydligt högre utsträckning än det motsatta könet.
Gemensamt är, ironiskt nog, att "Romance" är den genre som placerar sig längst ner i botten av listan över vilka genrer som väcker attraktionen hos svenskarna.
För att imponera på omgivningen tycks det vara helt rätt taktik att plocka med sig boken till parken, stranden eller för att få tiden att gå när man är på resande fot. Fler än 7 av 10 (73 procent) svenskar tycker nämligen att det är mer attraktivt att se en person läsa en bok än att scrolla på mobilen.