Företaget Sveanor AB/Telekraft har, enligt Konsumentombudsmannen, inriktat sig på att ringa upp äldre eller sjuka personer som inte förmått ta ställning till vad försäljaren sagt. Konsumentverket har tagit emot ett 50-tal anmälningar mot företaget där anmälaren, ibland en anhörig, berättat att de fått fakturor på telefonabonnemang och extratjänster som de inte beställt.
I en del fall har konsumenten uttryckligen sagt nej till att teckna ett nytt telefonabonnemang, men ändå har företaget flyttat över abonnemanget till Sveanor/Telekraft. En del personer har drabbats genom att trygghetslarm har slutat fungera och de har också varit utan fungerande telefon en tid.
När konsumenterna försökt få tag på företaget har det varit svårt att få kontakt, och det har varit svårt att få till en rättelse.
– Det här telefonförsäljningsföretaget har vänt sig till en sårbar grupp konsumenter och medvetet utnyttjat deras utsatta situation. Därför känns det extra bra att tingsrätten sätter stopp för metoden, säger Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson.
Tingsrätten går helt på Konsumentombudsmannens linje och förbjuder företaget och företagaren att ta betalt för telefonabonnemang som inte är beställda. Företaget och företagaren förbjuds också att flytta telefonabonnemang utan godkännande.
Om Sveanor/Telekraft eller företagaren bryter mot beslutet hotar ett vite på en miljon kronor.
Tingsrätten beslutade också att bolaget beläggs med kvarstad på en halv miljon kronor. Det betyder att företaget tillgångar till det värdet kan frysas för att pengarna inte ska försvinna ur bolaget.