Utredare på Migrationsverket har på senare tid klagat i massmedia på sin arbetssituation. Stressen och kraven från överordnade omöjliggör noggranna utredningar och leder till beviljade uppehållstillstånd även vid ogrundade asylansökningar. Rättsosäkert, tycker anonyma utredare.
Myndigheten har emellertid i flera decennier beviljat uppehållstillstånd åt sökande utan asylskäl och alla som arbetat eller arbetar på verket är medvetna om det. Verkets ledning beordrar om snabba uppehållstillstånd åt sökanden från vissa länder och de anställda lyder ordern. De anonyma utredarna kommer således med gamla nyheter.
Det vore däremot intressant om de avslöjade tabubelagda ämnen, såsom alla de korruptionsfrämjande strukturer som florerar inom verket och som förgiftar arbetsmiljön. Ingenting tyder dock på att verkets anställda är redo att riskera sin anställning genom att avslöja fusk och brottslighet på sin arbetsplats.
Migrationsverkets ledning har nämligen i flera decennier tillåtit sina utredare att praktisera hos advokater och jurister som företräder asylsökande i processen. För att komma ifråga för en praktikplats krävs dock att utredaren förordnar advokaten som offentligt biträde i hundratals asylärenden, vilket på sikt kan generera miljoner skattekronor till advokaten.
Det krävs dock att praktikanten är lönsam även under sin praktik. Han är lönsam om han lyckas lura asylsökande som fått avslag att betala 50-100 tusen kronor till advokatbyrån för att få uppehållstillstånd i Sverige. Praktikanter återvänder med en del av pengarna till sin tjänst på Migrationsverket och kvar står den asylsökande utan pengar och utan uppehållstillstånd. Utredaren har således avlönats först av skattebetalarna, sedan av advokaten och till sist av en desperat asylsökande.
En annan tillåten variant är att utredaren registrerar en enskild firma, begär och erhåller tjänstledigt från Migrationsverket samt anmäler sig som intresserad av uppdrag som offentligt biträde i asylärenden. Migrationsverket anser att tjänstlediga utredare är lämpliga som ombud för asylsökande och förordnar dem i parti och minut.
De utredare som inte erbjuds praktikplatser bedriver ett annat samarbete med advokater och jurister. De anlitar vissa väldigt ofta och tillåter "saltade" kostnadsräkningar utan prutningar så länge de anlitade medverkar i asylprocessen enligt löpandebandprincipen. I annat fall upphör samarbetet. Det förekommer även annat samarbete, då utredare, advokater och tolkar är väldigt goda vänner och inleder relationer och gifter sig med varandra och bildar familj. Samarbetet försiggår då så att säga inom familjen där alla involverade hjälper varandra.
Andra aktuella problem på verket är de anställdas bristande språkkunskaper, bristfälliga kunskaper om Sverige och obefintliga om länder som sökande kommer från samt bemötande av sökande som präglas av hemlandets uppföranderegler.
Det finns emellertid rötägg även bland de infödda. En utredare brukade trakassera kristna kvinnor med krav på detaljerade berättelser om upplevd våldtäkt i hemlandet. Han var intresserad av det tekniska utförandet och njöt av sin makt att förnedra kvinnor. En tolk anmälde honom för kvinnotrakasserier och märkte snart att verket började anlita henne mindre frekvent medan inte ett hår kröktes på utredarens huvud.
För några år sedan lovade Migrationsverket att rensa ut alla olämpliga advokater och jurister genom att utarbeta ett nytt system för förordnande av offentliga biträden för asylsökande. Samtidigt avslöjade man för pressen några olämpliga advokater, till exempel en som hade glömt överklaga ett avslag och en annan som hade bestämt träff med en asylsökande kvinna på sitt hotellrum. Verket ansåg att de två var olämpliga och glömde att nämna att det var en av verkets egna utredare, som var tjänstledig och arbetade som ombud för asylsökande, som hade gått från krav på upphetsande våldtäktsberättelser till krav på kvinnobesök på hans hotellrum. Det var också han som hade missat ett överklagande.
Migrationsverket har därefter sjösatt ett system för elektroniskt förordnande av offentliga biträden i asylärenden och anser att man uppnår större rättssäkerhet genom ett enhetligt system, där man i första hand förordnar vissa advokater och deras biträdande jurister och endast vid behov de övriga. Systemet är igång sedan 2013–2014 och de mest erfarna advokater och jurister, vissa med specialkompetens, har gallrats bort, trots att det inte finns några anmärkningar på deras sätt att företräda asylsökande i processen.
Det återstår nu för Migrationsverket att gå vidare i gallringsprocessen och avskeda brottsliga medarbetare som i flera decennier åsidosatt lagar och regler och som befäst uppfattningen bland asylsökande att Sverige har den värsta korruptionen eftersom man inte får någonting för pengarna och behandlas illa när man protesterar.
En gallring bland godkända advokater och jurister är också angelägen. Bland dem finns folk som i decennier korrumperat verkets anställda med löften om praktik eller framtida anställning samt lärt dem att pungslå asylsökande på deras pengar. I annat fall är det hög tid att de folkvalda och regeringen äntligen vaknar och inleder räfst och rättarting på Sveriges av korruption och brottslighet mest anfrätta myndighet.
Anonym