Enligt rapporten exploderade missilen utanför planet på vänster sida om cockpit, vilket förklarar de bilder på "skotthål" som har synts tidigare på vrakrester, som cirkulerat på nätet.
Nederländska säkerhetsstyrelsen, den myndighet som tagit fram rapporten, konstaterar att missilen avfyrades från en plats inom ett 320 kvadratkilometer stort område. Däremot vill man inte berätta vilken sida i konflikten som avfyrat missilen, då man "inte har mandat" från politikerna att svara på denna viktiga fråga.
Att Ukraina bär ansvar för att inte ha stängt sitt luftrum är man dock tydliga med.
"Den 17 juli 2014 pågick en väpnad konflikt i östra Ukraina. Månaderna innan hade konflikten spridit sig till luftrummet: från tidigt i april hade antalet nedskjutna militära flygplan stigit. Enligt uttalanden från ukrainska myndigheter hade långdistansvapen använts vid två tillfällen. Enligt den Nederländska säkerhetsstyrelsen hade Ukraina tillräckliga skäl för att stänga hela sitt luftrum över östra Ukraina som en säkerhetsåtgärd", skriver man i rapporten.
Missiltyp mörkas
Den ryska vapentillverkaren Almaz-Antey har tidigare presenterat en utredning där den enda Buk-missil som kan ha använts för att skjuta ned MH17 påstås vara modellen 9M38M1, som endast Ukraina har tillgång till, enligt Almaz-Antey.
I den holländska rapporten syns arkivbilder på en 9M38M1 missil, där utredarna visar var olika upphittade delar till vapnet är placerade. Men däremot berättar man inte vilken missiltyp som delarna tillhör, trots att man har hittat en stabilisatorfena, en datakabel och en del av nosen. I texten refererar man till vapnet som en "missil i 9M38 serien". Man tillstår också att man har fler bilder på de upphittade delarna, som man inte vill publicera eftersom det skulle kunna "föregripa en brottsutredning".
Almaz-Antey har lagt ned stora resurser på att bevisa att det var Ukraina som sköt ned MH17. Nedan syns en video där vapentillverkar provar att donera en 9M38M1-missil direkt över cockpit på ett snarlikt flygplan.