Germund Hesslow, professor i neurofysiologi, har under många år hållit en kurs i "Arv och miljö" på läkarprogrammet vid Lunds universitet.
Under kursen tar professorn bland annat upp fakta om biologiska skillnader mellan män och kvinnor som går på tvärs med den genusideologi som idag genomsyrar svenskt högskoleväsende.
Enligt Academic Rights Watch redogör Hesslow bland annat för empirisk forskning som visar att det finns statistiska könsskillnader i beteende som är biologiskt grundade och inte kan betraktas som "sociala konstruktioner".
En feministisk student har nu anmält Germund Hesslow till en annan lärare vid läkarprogrammet – för brott mot värdegrunden. Enligt studenten har även tidigare studenter klagat på att kursen "ger uttryck för Hesslows egna personliga, antifeministiska agenda, samt att varken biologiska skillnader mellan män och kvinnor, eller genusteori för den delen, tillhör hans expertområde".
Studenten uppger sig dessutom ha "fått höra av äldre kursare" att Germund Hesslow på sin föreläsning "uttalat sig transfobiskt" genom att säga något i stil med att "könsbyte är en fluga".
Christer Larsson, ordförande för programnämnden för läkarutbildning, kallade den 3 september Hesslow till möte inom ledningsgruppen. Larsson vill i ett mejl till Hesslow att professorn ska "ta avstånd" från två påståenden: att "homosexuella kvinnor har en manlig sexuell inriktning" och rörande transsexualism: ”huruvida det är en sexuell läggning är en definitionsfråga”.
Enligt Academic Rights Watch vägrar Germund Hesslow dock att be om ursäkt för sina uttalanden.
"Jag anser mig ha gjort tillräckligt för att förklara och försvara mitt ordval. Någonstans måste man begära ett sinne för proportioner bland de inblandade. Om det skulle bli acceptabelt och normalt att studenter spelar in föreläsningar i syfte att hitta komprometterande formuleringar och sedan engagera personal vid fakulteten med sammanträden och författande av långa skrivelser, torde vi få lägga ner läkarutbildningen. Att den här affären kunnat leda så långt beror på att flertalet studenter inte har denna attityd", skriver Hesslow i ett svar.