I tisdags kontaktade Fredrik Thambert på Bonniertidningen Resumé LG och deras PR-byrå H+K Strategies för att fråga varför de annonserar hos konkurrenten.
LG, som regelbundet annonserat hos Nyheter Idag i lite drygt ett års tid, valde omedelbart att backa och avbryta reklamsamarbetet efter hotet om negativ publicitet hos mediekonglomeratet.
"Så fort vi blev medvetna om misstaget kontaktade LG sin mediabyrå som stoppade annonseringen på Nyheter Idags webbsajt samma dag efter bara 39 exponeringar. LG kommer nu att uppdatera sina rutiner och processer för att noggrant kontrollera alla framtida kampanjer", heter det i ett uttalande.
Attacken mot Nyheter Idags annonsörer bör ses mot bakgrund av att Nyheter Idag tidigare i år avslöjade att Bonniers flaggskeppstidning Dagens Nyheter informerats om, men valt att medvetet mörka, omfattande sexuella övergrepp under Stockholmsfestivalen We are Sthlm förra sommaren.
Enligt uppgift ska avslöjandet ha lett till att ett ansenligt antal DN-kunder sade upp sina prenumerationer i protest. Sedan dess har Bonnier försökt slå tillbaka mot uppstickaren, bland annat genom en smutskastningskampanj på den Bonnierägda bloggen "Kit".
Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri, Bonnier Tidskrifter, Svensk Filmindustri, TV4-Gruppen och MTV Oy är några av Bonniers mer kända varumärken.
Fria Tider har sökt Nyheter Idag och Resumé för kommentar.