Enligt Göteborgs-Posten ska våldtäkterna ha begåtts i Västra Frölunda under hösten 2015.
Den misstänkte, en 50-årig man från Peru, greps av polisen i mitten av förra veckan. Han är nu häktad på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt.
Så sent som i januari 2013 dömdes han för att ha misshandlat sin fru. Trots det kunde han vara anställd som färdtjänstförare åt ett åkeri som är anslutet till Taxi Kurir.
– I det här fallet har föraren giltigt körkort och taxiförarlegitimation. Det är det som myndigheterna begär och det är det som vi tittar på, säger Magnus Klintbäck, vd på Taxi Kurir, till GP.
Taxi Kurir har profilerat sig som ett mångkulturellt och antirasistiskt företag och en stor de av de anställda är invandrare. Det beror till stor del på att företaget har som affärsidé att låta skattebetalarna stå för lönekostnaderna genom att utnyttja regeringens generösa program för "instegsjobb" för nyanlända.
I januari 2012 avslöjade Uppdrag Granskning att Taxi Kurir i Göteborg låtit en invandrarchaufför, som var dömd för flera sexualbrott mot sina kunder och därför fått sin taxilegitimation indragen, att fortsätta göra körningar. Det slutade med att en svensk kvinna blev våldtagen av invandraren när hon åkte taxi hem efter en utekväll.
Så sent som förre året dömdes även en annan färdtjänstförare i Göteborg för sexuellt ofredande mot en funktionshindrad kvinna.
Uppdatering 8/4: Mannen är inte formellt anställd av Taxi Kurir, som GP antydde i sin nu uppdaterade artikel.
"Taxi Kurir har inga anställda taxiförare. Alla köruppdrag utförs av åkerier anslutna till Taxi Kurirs beställningscentral. Åkerierna är självständiga näringsidkare och ansvarar för sina egna anställda. Taxi Kurir kontrollerar att både åkeri och dess förare har tillstånd för taxitrafik. Vidare har Taxi Kurir en uppförandekod som alla anslutna taxiförare måste underteckna och efterleva", skriver Fredrik Sandström, chief legal officer vid Cabonline Group AB i ett mejl till Fria Tider.
Han vill också bemöta den beskrivning av Taxi Kurir som bolag som Fria Tider ger uttryck för.
"Taxi Kurir är en av Skandinaviens största beställningscentraler för taxi. Vi finns representerade i Norge, Danmark och Sverige med över 3500 anslutna taxibilar som tillsammans transporterar mer än 200.000 personer/dygn. Det är givetvis helt oacceptabelt att förare begår brott vid utförandet av dessa köruppdrag. Vi vänder oss dock mot den implicita beskrivning som ges i er artikel om att det är vanligt förekommande att passagerare blir utsatta för brott vid taxiresor."
"Vi invänder även mot beskrivningen att Taxi Kurir otillbörligt utnyttjar statliga arbetsmarknadsåtgärder. Taxi Kurir samarbetar med flera kommuner och statliga myndigheter för att säkerställa att arbetslösa som är intresserade av att arbeta som taxiförare får nödvändig utbildning. Det ska dock poängteras att taxitrafik är en tillståndspliktig verksamhet. Vilket innebär att staten ställer strikta krav både på de som vill starta ett eget taxiåkeri samt de som önskar arbeta som taxiförare. För att beviljas taxiförarlegitimation behöver föraren ha fyllt 21 år, ha haft B-körkort i minst två år, uppvisa yrkeskompetens och laglydnad samt avlägga ett godkänt körprov. Den beskrivning som ges i Fria Tider om att Taxi Kurirs verksamhet finansieras av statliga program samt att köruppdrag utförs av "nyanlända" är därmed felaktig."