Det är Novus som har genomfört undersökningen, där starkt varumärke definieras som ”syns mycket och tillför mest värde till sitt parti”.
25 procent av de tillfrågade anser att den partiledaren är SD:s Jimmie Åkesson. Bland männen är siffran 33 procent. På delad andraplats kommer Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt och Centerpartiets Annie Lööf, båda med 14 procent. Anna Kinberg Batra (M) är trea med 12 procent. Bara 9 procent tycker att statsminister Stefan Löfven (S) har starkast varumärke.
Sjöstedt får gott betyg av boende i Norrland där 23 procent anser att han har starkast varumärke. Lööf har å andra sidan starkast varumärke bland högutbildade.
Hela resultatet
Jimmie Åkesson, Sverigedemokraterna, 25 %
Annie Lööf, Centerpartiet, 14 %
Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiet, 14 %
Anna Kinberg Batra, Moderata samlingspartiet, 12 %
Stefan Löfven, Socialdemokraterna, 9 %
Jan Björklund, Liberalerna, 4 %
Ebba Busch Thor, Kristdemokraterna, 3 %
Isabella Lövin och Gustav Fridolin, Miljöpartiet de gröna, 1 %
Ingen av ovanstående, 8 %
Vet ej, 11 %