Enligt en SOM-undersökning som publiceras i en ny bok från Institutet för Mediestudier uppger 54 procent av de svarande att de helt eller delvis instämmer i påståendet att "svenska medier inte säger sanningen om samhällsproblem förknippade med invandring".
Men i en debattartikel i Dagens Nyheter idag går Aftonbladets tidigare chefredaktör Jan Helin, idag programchef på statliga SVT, till attack mot studien och vädjar till Sveriges journalister att inte vara "naiva" och förändra sitt förhållningssätt i frågan.
"Har media själva orsakat denna vitt utbredda uppfattning eller har något grundläggande förändrats i den omvärld där media existerar?" frågar sig Helin.
Han kommer fram till att det är det senare som gäller. När det gäller kritiken om att medierna mörkar etniciteten på exempelvis brottslingar slår SVT-toppen fast att det är en ståndpunkt som "hatmedia" som "propgandasajter som Avpixlat" (sic) har.
Misstron mot medierapporteringen i ämnet är inte de svenska mediernas fel, hävdar SVT-chefen, som istället lägger fram en teori om att det är "populister" som Donald Trump som skapat en felaktig bild av att journalisterna ljuger.
"Den har sin rot i en auktoritetstroende, etablissemangsföraktande populistisk politik som inte längre är en underström utan själva vinnarhålet i dagens politiska landskap. Det är en politik som vunnit förtroendet att sköta världens mäktigaste ämbete och som i sin världsuppfattning hyser en radikalt annorlunda syn på medier än den klassiskt liberala synen om oberoende medier som omistlig del av demokratin", skriver han.
Nu gäller det alltså att svenska journalister står på sig inte tar åt sig av kritiken från konsumenterna, konstaterar Helin. Istället måste journalisterna fortsätta kämpa för "sanningen".
"Populistisk politik får inte smitta seriösa mediers journalistik. Om vi hamnar i ett landskap där valet står mellan sanning eller förtroende måste publicisterna förmå välja strävan efter verifierbar sanning och ge hela bilden", skriver han i DN.